mandag 28. juli 2008

Skanning av gamle bilder!

Ja, så fikk jeg endelig satt meg ned for å teste den nye skanneren som jeg kjøpte for et halvt år siden eller så.. tror det er lenger siden faktisk.. huff. Uansett, jeg hadde jo lånt en helt haug med gamle bilder av tanter, og mammas tante, mamma og faren min. De lå jo der da, og ventet på å bli skannet.

Se så, den bedårende lille tulla er faktisk meg. Det er jo litt fantastisk å tenke på..



Og her er Dino og jeg på hytta i Heddal, som er barndomshjemmet til min bestefar. Stedet heter Solberg og ble kjøp av Ole Bendixen rundt 1914. Ole var gift med Bergit. De var min bestefars foreldre og dermed mine oldeforeldre.

Dette er Ole Bendiksen i stram giv akt.

Dette er den gamle hytta og stabburet i Solberg. Her har vi vært i mange ferier når jeg var liten snuppe. Den ble vel "pusset opp" og tatt i bruk i 1979.

Her er den andre hytta. I tillegg finnes det en låve, et vedskjul og et nedraset sommerfjøs (som skal rives).

Dette er da mine tipp-oldeforeldre. Bredine og Gullik. Det er min bestemors besteforeldre.


Så, tilbake til meg igjen da. I en litt eldre utgave, med kort hår, blå maskara og brett på buksa. Jajamensan..


Her har vi Kim til venstre, han er en golden retriver og var verdens mest bedårende hund. Han ble borte når jeg var ca 10 år. Han stakk av og kom aldri tilbake, vi tror han druknet i lågen. i midten så er det Dino igjen, han er en amerikansk cocker spaniel. Det var mammas lille hund som etterhvert ble overtatt av en av mine 4 brødre. Til høyre ser man Buster, han er en irsk ulvehund. Han var ganske stor, veldig snill og litt "dum". Sjefen og eldstemann var Kim. I midten bak, med den lekre vesten så sitter min mor..



Her er min morfar, på tur inn i bilen.

Jeg har mange flere bilder, det er så utrolig morsomt å se alle de gamle bildene. Jeg blir helt fasinert. Skanneren virka som bare det. Hadde til og med en "knapp" som gjorde at den kunne fikse på falmede gamle fargebilder. Gresset ble grønt igjen liksom. Jeg er fornøyd!

3 kommentarer:

hege sa...

Oi! Så moro å se! Gøy å få scanna inn gamle bilder da! Og noen litt "nyere"! Du var stilig Line! Det må jeg si! :D
Hytta ser jo kjempeflott ut! Hvorfor i all verden har du aldri tatt med meg dit? ;)

Anonym sa...

Ja ja Line, hadde det første bildet vært fra i dag så hadde du nok blitt brudepike! ca2

lines galehus sa...

nabbmo: Ser du skriver på denne måten, så jeg hermer etter deg jeg. Ja, det er skikkelig moro med gamle bilder, har mange flere som skal i ilden. Og hytta ja, den er kjempefin, det dumme er bare den dårlige veien opp dit. Og jeg skal ta deg med en gang, jeg lover..

ca2: Filler'n også, tror du vi rekker å finne opp tidsmaskinen på halvannen måned??